Als ik meerdere keren in een korte periode tegen een bepaald thema aanloop, dan gaan mijn vingers jeuken en de inhoud van mijn hoofd schiet alle kanten op. Ik wil er dan namelijk iets mee. Zo ook nu. Het gaat om het snel ergens op inzoomen en hier gelijk de focus op willen leggen. Wij Nederlanders zijn best pragmatisch ingesteld. Laten we duidelijk zijn, pragmatisch is een mooie kwaliteit. Alleen in mijn ogen missen we hierdoor ook zo veel. Voor de kortere termijn is dit zeker een werkwijze die effectief kan zijn. Echter door in te zoomen vallen ook aspecten letterlijk buiten je gezichtsveld, waardoor je je moet afvragen of de keuzes die je maakt wel op basis van de volledige informatie zijn geweest. Als voorbeeld lichamelijk. Ik geef me nu visueel bloot. Als eigenwijs type die ik kan zijn, loop ik al ruim twee jaar met een slijmbeursontsteking in mijn bovenbeen. Wel eens een injectie voor gehad, maar zonder effect. Los gelaten en ik heb er mee leren leven. Tot een kleine twee weken geleden. Ik sliep slecht en soms kon ik met lopen in één keer in een soort Quasimodo stand schieten. Toch maar naar de huisarts. Zij wilde een foto, aangezien een slijmbeurs veelal een gevolg is van. Slim. Uitzoomen naar de oorzaak. Waarneming: in mijn heup komen 2 botten aardig dicht bij elkaar. Voorlopige conclusie: mogelijk artrose. Op mijn verzoek doorverwezen naar de orthopeed. Artrose is namelijk iets wat niet over gaat, dus ik wilde graag deskundig advies hoe ermee om te gaan. De orthopeed kijkt naar de foto, zoomt verder uit en zegt 'de oorzaak ligt ergens anders'. Kort samengevat: in anderhalve week tijd twee keer uitgezoomd waardoor oorzaak gevolg iedere keer wijzigde en het steeds inzichtelijker werd. En zo werkt het ook binnen organisaties. Als je binnen een organisatie de focus legt op bijvoorbeeld de problematiek waar de werkvloer tegenaan kan lopen, dan vergeet je uit te zoomen naar wat er verder in de organisatie gebeurt en wellicht in de nabije toekomst urgenter kan zijn. De oplossingen hoeven soms niet gecompliceerd te zijn: het is een kwestie van anders er tegen aan kijken. Dit is mogelijk door volledig uit te zoomen, soms nog verder dan de eigen organisatie of branche om zo zicht te kunnen krijgen over patronen en gedrag, over oorzaken en gevolg. Binnen coaching werkt het niet anders. De laag die zichtbaar is, is vaak niet de basis. Het kan wel een uitgangspunt zijn. Uiteindelijk kom je door iedere keer in- en uit te zoomen bij de lagen waar je effectief aan verandering kunt gaan werken. Kortom, de winst zit in het stapje achteruit zetten. Je blikveld vergroten. Als je gaat spelen met in- en uitzoomen gaat een wereld voor je open. Probeer het eens uit. Ongeacht niveau of situatie, uitzoomen heeft namelijk altijd een meerwaarde, zowel in kwaliteit als tijd.